Už velmi dlouhou dobu se v České republice drží rekordně nízká nezaměstnanost. S nadcházející letní sezonou, kdy se v tomto období držela čísla na nízkých hranicích, se očekávají ještě větší poklesy. Pro naši ekonomiku je to samozřejmě dobré. Pro nezaměstnané také, jelikož ti mají více možností, jak si práci najít, ale pro zaměstnavatele a firmy se situace stále více komplikuje.
V čem je problém a jak se dá řešit?
Nízká nezaměstnanost s sebou nese menší přísun zájemců o práci v případě vypsaných výběrových řízení. Znamená to tedy, že nejen, že mají potencionální zaměstnavatelé menší výběr z uchazečů, ale ve výsledku se ani vybraný kandidát nemusí pro jejich pozici rozhodnout.
Firmy se tak v rámci přijímacího řízení snaží nalákat na nejrůznější benefity, které by měly člověka ucházejícího o místo přesvědčit, že právě tato práce bude tou pravou, pro niž se rozhodnout.
Mezi klasické a známé výhody pro zaměstnance patří zejména dovolená navíc, příspěvek na stravné v podobě stravenek vysoké hodnoty, příspěvky na důchodové připojištění, služební telefon či automobil, pružná pracovní doba a další. Když však ani toto nestačí, sahají manažeři firem i po dalších pro uchazeče lukrativních benefitech.
Nejnovějším hitem se stává příspěvek na dovolenou, který sice v mnoha firmách běžně funguje, částka je však spíše symbolická. Aktuálně však zaměstnavatelé sahají hlouběji do kapsy a nabízejí stále více. Jelikož se běžně tento příspěvek dává třeba k letní mzdě, podléhá klasickému zdanění. Aby se tomuto předešlo, volí firmy raději nepeněžní formu benefitu v podobě poukázek. U těch se odvody neprovádějí až do výše dvaceti tisíc korun. Lze je použít jak v cestovních kancelářích, tak třeba na úhradu letního tábora pro dítě. Zaměstnanci na toto dobře slyší a jsou za příspěvek rádi, takže i tudy může vést cesta k získání nových posil do týmu anebo nalezení vysněné pracovní pozice.